زغال خاک زغالی

تولید زغال با خاک زغال

آنچه در این مطلب می خوانید:

یکی از برترین سوخت‌هایی که برای کباب‌پز یا سایر استفاده‌های خانگی می‌توان استفاده کرد را می‌شود زغال خاک دانست. زغال خاک به دلیل سوختن آسان و کم بودن میزان دود، گزینه‌ای ایده‌آل برای این‌گونه مصارف است. زغال خاک به دلیل افزایش میزان درخواست‌های بازار، در سال 2018 در جهان مبلغی در حدود 1.72 میلیارد دلار فروش داشت و این مبلغ به نحوی روزافزون در حال افزایش است. در این مقاله قصد ما این است که به شما عزیزان روش‌هایی برای ساخت و مزایای زغال خاک را معرفی کرده و به بررسی فرمول تولید زغال با خاک زغال بپردازیم.

زغال کلوخه ای

هردو این مواد در نهایت با اسم زغال چوب صدا زده خواهند شد، اما چند تفاوت بسیار مهم دارند. زغال چوب کلوخه ای به طور کلی از چوب سخت تشکیل شده است اما متاسفانه برخی از زغال چوب‌ها را به اسم چوب سخت فروخته اما برای تولیدشان از الواری بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. برای افزایش کیفیت، سعی در خرید از شرکتی بسیار معتبر داشته باشید. این زغال دارای شکل‌هایی نامنظم بوده و زمان سوختن کوتاه‌تری دارد. یکی از موارد مهم این زغال، نبود هرگونه مواد افزودنی در آن است.

تولید زغال با خاک زغال

زغال فشرده

زغال فشرده که با نام زغال چینی نیز شناخته می‌شود، دارای شکل‌هایی بسیار منظم و یکسان است. زغال فشرده از ترکیباتی همچون زغال چوب و گرد و غبار چوب و خاک اره ساخته می‌شود. زغال فشرده همچنین برای سوختن هرچه بهتر حاوی برخی از موادی شیمیایی بی‌خطر خواهد بود. این نوع زغال، سوختنی بسیار ثابت دارد و این یکی از موارد برتر بودن آن نسبت به زغال کلوخه ای است.

همچنین بخوانید: زغال بامبو چیست؟

چگونه می توان از خاک زغال، زغال تولید کرد؟

خاک زغال را می‌توان زغال پودر شده دانست. این خاک زغال دارای کاربردی بسیار در تهیه زغال فشرده (زغال چینی) است. روش تهیه آن بسیار ساده است، کافی است به هر جایی که دارای خرده چوب بوده یا چوب‌هایی آسیاب شده دارد مراجعه کرده و به تهیه ضایعات کار ایشان بپردازید. سپس این خاک زغال از صافی رد شده تا دانه‌هایی یک‌دست شود تا بتواند ماده اولیه زغال فشرده ما را تشکیل دهد.
زغال فشرده یکی از معروفترین انواع بریکت چوب است و توسط گرد زغال ساخته می‌شود. یکی از چالش‌هایی که تولید کننده زغال فشرده با آن رو به رو خواهد بود، تهیه مواد اولیه است. شما می‌توانید به برخی از شرکت‌ها مراجعه کنید که کارشان فروش خاک زغال است. از ایشان مواد را تهیه کرده و به تولید مشغول شوید.

تولید زغال با خاک زغال

مزایای زغال خاک زغالی

زغال فشرده دارای مزایای بسیاری است که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم داشت.
زغال فشرده دارای:
1- آلایندگی بسیار اندکی دارد.
2- بدون بو و بدون دود فراوان است.
3- بدون ایجاد جرقه است.
4- توانایی ایجاد گرمای بسیار بالایی دارد.
5- در صورت عدم دریافت باد توسط شما، خاموش نخواهد شد.
6- دارای عمری طولانی در سوختن است.
7- از موادی شیمیایی مضر در ساخت آن استفاده نشده پس خطری برای سلامتی ریه و بدن شما ندارد.
8- به دلیل عدم استفاده از چوب درختان، سبب تخریب هرچه بیشتر طبیعت نخواهد شد.
9- در هنگام سوختن، سبب ایجاد تولید خاکستر فراوان نخواهد شد.
تمام این مزایا سبب افزایش میزان خرید زغال فشرده در بازار امروز شده است.

فرمول ساخت زغال با خاک زغال

در زیر به ارائه دو روش برای ساخت زغال با خاک زغال خواهیم پرداخت.

• روش اول

در روش اول شما خرده چوب‌ها را آسیاب کرده تا گرد خاک به دست بیاید. سپس این گرد را با چسب طبیعی و چند افزودنی دیگر مخلوط می‌کنید. سپس مخلوط را تحت دما و فشار قرار داده و در نهایت به شکل دل‌خواه برش زده و بسته بندی می‌کنید.

• روش دوم

در این روش شما باید از الیافی طبیعی همانند خاک اره بهره ببرید. نکته مهم اما این است که خاک اره‌ای که استفاده می‌کنید، باید عاری از موادی هم‌چون نئوپان باشد تا کیفیت زغال تولیدی حفظ شود، سپس اجزا را آسیاب کرده و خشک کنید. ماده خشک شده را در دستگاه‌های دارای فشار ریخته تا پرس شوند؛ سپس محصول را وارد کوره کرده و بسته به نوع الیافی که در آن بکار برده‌اید بین 12 تا 48 ساعت به آن حرارت می‌دهید. سپس زغال را در آورده و به بسته بندی بپردازید. این نوع زغال به دلیل کم‌بودن میزان دود و آلایندگی، دارای طرفدارانی بسیار در سرتاسر کشور است.
در ادامه به توضیحی راجع به نحوه تولید زغال از خاک زغال خواهیم پرداخت.

تولید زغال با خاک زغال

نحوه تولید زغال از خاک زغال

در سطح پایه شما می‌توانید با سوزاندن هر ماده آلی در طبیعت به واسطه سوختن آرام با اکسیژن، زغال به دست بیاورید. در پروسه تولید زغال، آب و سایر عناصری که فرّار هستند حذف شده و سبب ایجاد زغال چوب می‌شود. زغال چوب نیز به دلیل نداشتن این مواد فرّار، در دمایی بسیار بالا و با دودی بسیار اندک قابل ارائه خواهد بود. برای این کار می‌توان از چند راه اقدام کرد.
اگر قصد دارید به روش سنتی کار کنید، می‌توانید از کوره‌هایی به شکل گودال استفاده کرده و زغال چوبی با کیفیتی نچندان بالا، اما اقتصادی را تولید کنید اما اگر قصد دارید محصولی باکیفیت را ایجاد کنید، بهتر است از تجهیزاتی صنعتی که سبب ایجاد کربن بالای 82 درصد می‌شوند، بهره ببرید.
تفاوتی نمی‌کند که از کدام روش استفاده کنید، از روشی اقتصادی یا خانگی اما یا از نتیجه‌ای نه چندان مطلوب بهره ببرید، یا به سراغ دستگاه‌های پیشرفته صنعتی بروید. در نهایت روش کار اساسا یکسان خواهد بود. اما همانطور که گفته شد، نوع ابزار شما تاثیری بسیار بر روی کیفیت محصول نهایی شما خواهد داشت.

همچنبن بخوانید: هر آنچه باید درباره زغال چینی بدانید!

طرح توجیهی تولید زغال با خاک زغال

این طرح توجیهی تولید زغال با خاک زغال، برای توان خط تولید زغال فشرده برای تولید 1800 کیلوگرم بریکت زغال و تولید 450 کیلو زغال خالص در روز تهیه شده است.
• مواد اولیه شما 10 درصد پوست گردو و 10 درصد خاک زغال و 80 درصد خاک اره خواهد بود. مواد اولیه شما برای تولید 450 کیلوگرم زغال فشرده، نیاز به حدودا 3 میلون تومان خاک اره و 720 هزارتومان پوست گردو و 450 هزارتومان خاک زغال و جمعا حدود 4.2 میلیون تومان بودجه خواهد بود.
• هر خط تولید نیازمند سه کارگر بوده و هر نفر به طور میانگین 250 هزارتومان حقوق خواهند داشت. که جمعا حدود 750 هزارتومان خواهد شد.
• از طرفی هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه زغال فشرده نیز به طور میانگین چیزی در حدود 200 هزارتومان در روز خواهد بود.
• همچنین شما نیاز به تهیه بودجه‌ای برای پروسه بسته بندی نیز دارید. برای هر کارتن هزینه بسته‌بندی شما چیزی در حدود 6 هزارتومان خواهد بود. برای تولید روزانه خود، شما حدودا به دست کم 63 کارتن خواهید رسید پس هزینه‌ای به طور میانگین، 350 هزارتومان برای شما در پی خواهد داشت.
• در نهایت نیز با محاسبه هزینه قبوض (200 هزار تومان) و متوسط اجاره روزانه (400 هزارتومان) و کرایه حمل و نقل مواد اولیه (برای 1800 کیلوگرم، 1.5 میلیون تومان به طور میانگین) شما هزینه‌ای در حدود 7.5 میلیون تومان برای تولید 450 کیلوگرم زغال فشرده یعنی به ازای هر کیلوگرم، حدود 17 هزارتومان خواهید داشت.
حال آن‌که هرکیلو از این زغال به صورت عمده فروشی درامدی بین 10 الی 20 هزارتومان برای شما داشته و شما می‌توانید تنها با هزینه ناچیزی در حدود 7.5 میلیون تومان برای تولید 450 کیلوگرم، به سود خالصی در حدود 31 میلیون تومان در ماه با یک شیفت کاری برسید.

بررسی کلی

ایجاد خط تولید زغال فشرده، حال از نوع کلاسیک و با استفاده از چوب یا با استفاده از دستگاه‌های صنعتی، یکی از مشاغلی است که بسیار سودآور بوده و دارای پیشرفت‌هایی بسیار در طی سال‌های اخیر است. یکی از مواردی که سبب افزایش میزان سود شما خواهد شد، یادگیری روش ساخت زغال از موادی ضایعاتی همانند خاک اره است. این شغل برای اشخاص جویای کار بسیار مناسب بوده و یکی از نیازهای اساسی صنعت نیز می‌باشد. پس باتوجه به این تفاسیر، در صورت اشتغال به ساخت زغال چوب، شما هیچ‌گاه بیکار نشده و همیشه در حال تولید خواهید بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.